Det levande ordet
Psalt 119:129-135Rom 10:13-17 Joh 7:40-52Sexagesima: Det levande ordet När de hörde dessa ord var det någon i folkmassan som sade: “Detta är sannerligen en profet!” Andra sade:”Han är Messias!” Men andra sade: “Inte kommer Messias från Galiléen? Säger inte skriften att Messias härstammar från David och kommer från Davids by Betlehem?” Folket var oense om Jesus. Några ville gripa honom, men ingen gjorde det.
Då kom tempelvakterna tillbaka till översteprästerna och fariséerna. De frågade dem: “Varför har ni inte fört bort honom?” De svarade: “Aldrig har en människa talat som han.” Fariséerna sade till dem:”Är ni också lurade? Är det någon av de styrande eller av fariséerna som tror på honom? Nej, det gör bara folket som inte känner lagen. En förbannelse vilar över dem!” Nikodemus, som tidigare kommit till Jesus och var en av dem, sade: “Vår lag dömer inte någon utan att man först hört och upplyst sig om vad denne gjort.”De svarade:”Inte är väl du också från Galiléen? Studera själv och du ska se att ingen profet kommer från Galiléen.”
[Joh 7:40-52] Egen översättning från grekiskan
Nyttan av en sjyst researchDet är gott att läsa skriften, men vi kan läsa den på fel sätt, så att vi inte ser längre än orden framför oss. Hade Fariséerna gjort en sjyst research hade de upptäckt att Jesus faktiskt var från Davids stad Betlehem och dessutom genom sin härkomst från Davids släkt. Men som så många journalister idag faller de för frestelsen att anlägga sitt smala, snåla och misstänkliggörande perspektiv. Ingenting kan öppna sådana människors ögon. Inga under, ingen eldskrift, inga änglar i världen kan öppna den som valt att stänga sig för Guds Ord. När det finns olika röster om vem Jesus är, och det gör det, behöver man lyssna på honom och se hur det verkligen ligger till.
Jag ser att läpparna rör sig, men jag hör inte vad du sägerGud talar, men vi har inte förmågan att höra. Inte sällan är det den egna ställningen, makt, anseende, bekvämlighet, rädsla som stänger oss. Vi värnar om vår livsstil, men vad säger Gud? Jesus säger om Kafarnaum, som inte vill tro "Ty om de underverk som har utförts i dig hade skett i Sodom, så hade staden stått kvar ännu i dag." (Matt 11:23) Liksom Fariseernas kunskap förblindade dom tenderar vetenskap och akademi att förhålla sig skeptiska till, eller förmer än evangelium. I teologi och kyrka talar vi om gudsbilder och förkastar vissa på basis av vår högre, bättre moderna förståelse. "Vi vet bättre idag." Det finns en gräns när våra självvalda gudsbilder blir avbilder, avarter, avgudar för vår tillbedjan. Och det började i vårt försvar för vår egen ställning. Börjar vi där är det också där vi slutar.
Isarna smälter, haven stigerMen Gud är barmhärtig och tålmodig. Han bjuder oss att överge ensamhetens ö, Ego, och fly till honom innan vår bedrägliga säkerhets lugna plats dränks av det stigande havet. Noas ark är inte avställd, hon far än hit än dit över jordens yta för att rädda dem som hör hennes klara signal:
Guds levande Ord, det sköna evanglium: Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.
Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.Etiketter: kyrkoåret